Mindful monday

Deze week start ik met de tekst “aandacht in het hier en nu” . Toepasselijk, want nu ik weer aan het werk ben gaat de combinatie van gezin en werk er vast dikwijls toe leiden dat ik juist vooruit ga denken, in plaats van in het hier en nu te leven……

Leven in het hier en nu, hoe doe je dat eigenlijk? Het heeft vast iets te maken met je denken. Waar ben je met je gedachten, op dit moment? Baal je van de slechte start van de dag vanmorgen, of ben je al in de stress vanwege de presentatie die vanmiddag op het programma staat? Dat zal het in ieder geval wel niet zijn……

Ik ben daar goed in, zal ik maar eerlijk bekennen, heel goed zelfs. Het vooruit denken  is een dagelijkse gewoonte voor mij. Ik heb graag lijstjes in mijn hoofd met alle dingen die ik nog moet doen. Als dat lijstje lang is, dan ga ik me druk maken. En dat kost energie….. Ook al, omdat ik er soms slechter van ga slapen. Dan word ik midden in de nacht wakker en ga ik liggen denken……, juist ja aan al die lijstjes. En daarna dan weer aan dat ik niet kan slapen en dan moe word en dan kom natuurlijk weer niet toe aan het afwerken van die lijstje.

Leven in het hier en nu: ik dacht eraan toen ik op de fiets zat op weg naar een afspraak. Als je dan almaar denkt aan waar je naartoe gaat, dan mis je de konijntjes, het korenveld en de jonge zwanen. Ik dacht er ook aan toen ik me aan het haasten was, omdat ik te laat zou zijn voor een afspraak. Dan ben ik zeg maar niet op mijn best, ook niet voor de andere mensen hier in huis. Terwijl het eigenlijk niets uit maakt: te laat kwam ik toch al. Sterker nog, door het ren en vliegwerk, vergat ik nog iets belangrijks mee te nemen. Toen was ik uiteindelijk dus nog later op de afspraak……..

Gek genoeg kan ik het wel met het drinken van een simpele kop koffie. Gewoon even genieten; even rustig zitten en het kopje leegdrinken. Of bij het voorlezen van een verhaaltje aan mijn dochters; dan moet je je hoofd er wel bijhouden, anders wordt het erg verwarrend. Ook tijdens het hardlopen, juist als ik het eigenlijk maar net kan volhouden, ben ik in het hier en nu. En zo zijn er eigenlijk nog wel meer momenten waarop het best goed gaat.

Conclusie? Blijven oefenen! 🙂

 

Geef een reactie

