Mindful Monday

In de cadeaumand voor mijn zwangerschapsverlof vond ik de “Mindfulness box”. Het is een doosje met allerlei kaartjes vol inspiratie, oefeningen en wijsheden. Uitdagend voor mij, want mindfulness spreekt mij aan, maar tegelijkertijd vind ik het enorm lastig om in het moment te leven en te genieten van de kleine dingen. Om de week goed te beginnen zal ik iedere maandag starten met één van de kaartjes. 

IMG_6197

Deze week het kaartje met de tekst ” het hoeft niet perfect te zijn” . Deze tekst spreekt mij aan, omdat ik stiekem wel graag alles perfect wil hebben. Lange tijd maakte ik mezelf ook wijs dat andere moeders beter weten hoe ze met kinderen om moeten gaan, dat die andere kinderen super gemakkelijk zijn bij bijvoorbeeld uitstapjes en dat deze moeders hun hand niet omdraaien voor een perfect schoon en stijlvol huis. Bij vlagen week (wijk?) ik dan ook ernstig af van mijn eigen kaders, om toch vooral ook maar zo perfect te zijn. Wat er dan meestal toe gaat leiden dat ik na een tijdje chagrijnig en moe wordt.

Ouder worden….

Het heeft zijn voordelen: ouder worden en zodoende meer ervaren zijn. Met de ervaring kreeg ik ook meer zelfvertrouwen. Ik weet nu dat, ook al is de chaos soms nog zo groot, het altijd wel weer op zijn pootjes terecht komt. En ja: kinderen zijn ook net mensen 🙂 en die hebben net als wij ook wel eens hun dag niet. En waar wij dan een afspraak af kunnen zeggen, of onszelf een extra duwtje in de rug kunnen geven, daar kan een kind dat niet. En ja: dan krijg je soms taferelen die ernstig afwijken van het beeld van de perfecte moeder met het perfecte kind……

Doe maar lekker raak……

Door de dingen perfect te willen doen ben ik nogal van het uitstellen. Ik weet intussen wel dat dat erg weinig voldoening geeft. Sterker nog: Het alleen denken aan een taak en er niet aan te beginnen om ‘m af te ronden levert mij dikwijls stress op. Dan kan ik bijvoorbeeld erg moeilijk in slaap komen. En tja: daar word ik dan weer niet zo vrolijk van (en zeker niet op maandag-morgen!) . Het is vaak ook gewoon goed om te beginnen en ” zomaar”  wat te doen. Al doende leert men, zullen we maar zeggen. En als de klus geklaard is, dan is er weer ruimte, letterlijk en figuurlijk. Dus: doe maar lekker raak!

Geef een reactie

