Lekker eten met Stella

Sinds ze vier maanden oud is krijgt Stella groente en fruit te eten. We begonnen met een paar hapjes per dag en intussen eet ze twee keer per dag een hapje mee. We zijn niet, zoals het advies tegenwoordig luidt, begonnen met groente. Volgens dit advies zouden kinderen later wellicht geen groente lusten, als ze eerst beginnen met de (zoetere) smaak van fruit. Ik vind dit, eerlijk gezegd, wat ver gezocht. Tenzij je natuurlijk heel lang alleen maar fruit zou gaan aanbieden. Wat ik wel doe is veel afwisselen en veel verschillende soorten aanbieden. Bij Ramona heeft dit goed gewerkt: zij lust nu heel veel.

IMG_6149

’s Morgens maken we nu een fruithapje en ’s middags eet ze groente. Het smaakt haar goed kunnen we wel zeggen! Ze geniet van het eten en stopt pas als het portie ook echt op is. Dan wordt ze eerst altijd een beetje ” boos” dat het op is, dus dat zegt genoeg.

Hoewel ik ook wel eens groente en fruit uit potjes geef (wel altijd de biologische variant en die zonder toevoegingen van dingen waarvan ik de naam niet kan uitspreken), maak ik het eten het liefste zelf klaar. Het is leuk om te doen en natuurlijk is het extra leuk als ze er daarna zo lekker van eet.

Het klaarmaken is heel simpel. Groentes en harde soorten fruit (appel, peer) kook ik tot het zacht is. Peer heb ik vanmorgen trouwens voor het eerst ook rauw gegeven. Daarna pureer ik het met de staafmixer, eventueel met nog een beetje kookvocht erbij en soms wat rijstebloem om het wat te binden. Ik vries ook porties in. Daarvoor gebruik ik hele handige ijsblokjeshouders (gekocht bij Zeeman), of gewoon lege glazen potjes. Die doe ik niet helemaal vol, zodat ze niet kapot vriezen.

IMG_6150

Stella’s favorieten zijn banaan, mango, peer, sperzieboontjes en broccoli. Maar ook worteltjes, witlof/aardappel en kiwi gaan er goed in. Het enige waar ze een beetje vies bij kijkt is appel. Misschien toch een beetje te zuur? Ik mix de soorten door elkaar, maar geef ze ook per soort apart.

Stella zit lekker in haar wipstoeltje als ik het eten geef aan haar. Vandaag zat ze voor het eerst zelfs even in de kinderstoel! Wat gaat de tijd toch snel….

IMG_6143

Geef een reactie

