Ouderschapsverlof

Bijna een half jaar geleden kreeg ik bovenstaande cadeaumand van mijn collega’s en was ik, voorlopig, voor het laatst aan het werk. Ik koos ervoor om, na het bevallingsverlof nog drie maanden volledig ouderschapsverlof op te nemen.

Waarom ouderschapsverlof?

Na de geboorte van mijn oudste dochter ging ik na drie maanden gewoon weer aan de slag. Dat viel me toen erg tegen. Ik was er emotioneel nog niet aan toe en ik denk, achteraf gezien, fysiek ook niet. Ik gaf nog borstvoeding en het afkolven op het werk ging niet lekker.  Er waren toen zelfs momenten dat ik mijn werk helemaal niet meer leuk vond. Dat wilde ik nu anders doen. Juist ook omdat ik een geweldige baan heb.

Welke verwachtingen had ik vooraf?

Ik hoopte er natuurlijk op dat ons tweede kindje gezond zou zijn en dat alles voorspoedig zou verlopen. Dan leek het mij dat ik tijdens de tweede helft van de verlofperiode gewend zou zijn aan de nieuwe situatie en heerlijk zou kunnen genieten van de tijd samen. Het leek mij ook goed om er eens een tijdje helemaal tussenuit te zijn en nu kon ik dat mooi combineren met deze verlofperiode. Dit om eens een keer ” pas op de plaats te maken”  en wellicht nieuwe inzichten te krijgen. Verder had ik me voorgenomen om het ouderschapsverlof ook te gebruiken om veel naar buiten te gaan en om mijn conditie zoveel als mogelijk weer op peil te brengen. Dit, zodat ik fit weer aan het werk zou kunnen gaan.

IMG_6113

En: hoe is het gegaan?

Het was heerlijk dat ik de eerste periode na de geboorte van Stella nog niet na hoefde te denken over het weer naar het werk gaan en bijvoorbeeld het organiseren van kinderopvang. Tegelijk vond ik de lange dagen thuis ook best pittig. Ik miste de contacten en het professioneel bezig zijn. Zo’n eerste periode na een bevalling zit toch vol met dagen waarop je hele dagen druk bent, maar waarop van de plannen die je maakt niets terecht komt. Ik ben er wel achter gekomen dat hele dagen wassen, strijken en op de bank zitten om borstvoeding te geven niet echt mijn ideale daginvulling is. Maar: iedere keer kwamen we weer in een nieuwe fase terecht en iedere keer werden de dingen weer een beetje makkelijker en kwam er ruimte voor nieuwe dingen.

Ik ben er vrij weinig op uit getrokken samen met Stella. Met het hele gezin zijn we wel diverse keren weg geweest (vakantie, weekenden weg), maar zomaar een ochtendje naar de stad, dat heb ik nauwelijks gedaan. Ik kwam erachter dat Stella toch het liefst gewoon in haar eigen bedje slaapt, in plaats van in de autostoel en dat het ” even weggaan” best een onderneming is met zo’n kleintje.

Mijn conditie, die is weer redelijk, maar nog lang niet op het niveau van wat het geweest is. Toch ben ik daar zeker tevreden over! Sinds dat Stella zo’n drie maanden oud was ben ik weer langzaamaan begonnen met hardlopen. Dankzij het ouderschapsverlof had ik daar ook de tijd voor. Ik denk dat ik, als ik gelijk weer was gaan werken, toch veel minder goed aan mijn conditie had kunnen werken.

Tot slot

De periode van het ouderschapsverlof was een fijne tijd. Doordat ik geen druk voelde van ” het te snel weer aan het werk moeten”  kon ik veel beter meegaan in het ritme van Stella en de rust nemen om te wennen aan de nieuwe situatie. Tegelijk heb ik ook veel zin om weer aan de slag te gaan! Over een paar weken is het zover!

Geef een reactie

